tisdag 1 mars 2011

Frågor till svärmor

Sixten i magen kan ju födas närsom. Läste detta på vårdguiden "...
Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in...."

RoseMarie hur var det när Andreas föddes? Kom han tidigare eller senare än beräknat? Själv så kom jag 6 dagar innan BF och det tog bara 9 timmar att ploppa ut. Börjar bli lite otålig känner jag. Vill ha bebisgos nu!!! Ska bli underbart att vara hemma båda två i början. Myspys :)

3 kommentarer:

rosemarie sa...

Hej:) Andreas var beräknad till den 29 maj, vattnet gick hemma i köket ca 17:00 och han är född 22:56 så han hade brått ut!!Det låter väl ganska bra eller hur:) förstår att du väntar nu, den sista tiden är seg..... kram kram

Maria @ Sixtens mor sa! sa...

jaa det där är bra odds :) håller tummarna för att genetiken stämmer :) kraaam

Lady Thirty sa...

åh vad spännande! jag är grymt nyfiken på det lilla pyret :D

själv ville jag också ut tidigare än beräknat, men jag tror att det berodde på att jag ville ha en egen födelsedag för jag var beräknad att komma på min mammas födelsedag :D

kramelikram