måndag 31 januari 2011

Höra röster

Tänkte berätta om en grej som jag upplevt flera gånger i mitt liv. När jag var i de sena tonåren så började en deeprission smyga sig på mig. Under denna tid så kunde jag ibland ha väldigt emotionellt jobbiga drömmar och precis när jag inte orkade mer så var det alltid en ganska sträng mansröst som ropade mitt namn så att jag vaknade. Rösten fanns inte i drömmen utan verkar komma utifrån. Som om nån stod i rummet eller i rummet bredvid och ropade.

Första gången det hände så trodde jag att det var min far som ropade men insåg snabbt att han var ju inte ens hemma. Tyckte det hela var lite skumt men tänkte inte mer på det. De gånger den här rösten har väckt mig så har jag insett att jag drömt och gråtit. Så jag har alltid sett den där rösten som en hjälp, när jag inte kan hantera känslorna i drömmen så väcks jag. Ganska praktiskt.

Imorse låg jag och halvsov och då var det en ny röst som frågade  Vem är du?. Tror inte denna röst har samma funktion som mansrösten. Kan ju även varit en del av drömmen jag hade just då. Men jag vaknade iaf. Vet vem jag är och har inga grubblerier kring det så det kändes mer som om nån annan ville vet vem jag är. Är det Sixten som undrar? :)

När jag studerade vid Uppsala Universitet så läste jag religionspsykologi, där skulle jag skriva en uppsats om att höra röster. Minns faktiskt inte om jag gjorde det eller inte. Hade ju varit intressant att läsa just nu.. Tyvärr har jag förlorat alla mina uppsatser jag skrev under min studietid så jag kan inte börja rota fram dem.

5 kommentarer:

Catharina sa...

Oj, oj, nu snackar vi.... Sånt här intresserar mig något oerhört. Jag tror ju på alla möjliga saker som folk nog skulle beteckna som konstiga:) Du har nog någon som gått vidare ifrån den den här världen som ser efter dig/beskyddar dig....Men vem du är, tja kanske det är lillen som börjar undra redan nu ja..:)Kram från korvfingerskumpanen som just idag ligger nerbäddad med huvudvärk och ont i kroppen:(

Maria @ Sixtens mor sa! sa...

Ja visst är det spännande! :D

Mamma sa...

Efter det som hände i sommarstugan kan man ju börja fundera om vi är lite mystiska av oss.:)

Maria @ Sixtens mor sa! sa...

ja verkligen o mormor som såg den där vålnaden eller vad det var..

lady thirty sa...

oj vad spännande! jag har själv varit med om lite märkliga (ej obehagliga) saker men inte hört några röster.

kram på dig!