tisdag 3 maj 2011

Tips

Tekakor
  • 50 g jäst

  • 5 dl fingervarm (37 grader) mjölk

  • 3 msk honung

  • 1 äggula

  • 13-14 dl vetemjöl special

  • 200 g rumsvarmt smör

  • 1 tsk salt


  • Receptet kommer från receptcentralen.

    Smält jästen i mjölken. Ha i honung, äggula, salt och mjöl. Klicka sedan i smöret. Bearbeta degen ca 5 min sen jäsa 45 min. Knåda och dela till 20 st bullar och låt dessa jäsa 5 min sen kavlar du ut dem och naggar med gaffel. Låt jäsa 40 min på plåt. Sätt ugnen på 250 grader och grädda i ca 8 minuter.

    Sen har du mycket goda tekakor. Mums!


    2 kommentarer:

    karin sa...

    oj så gott!

    stina sa...

    åh va gott! såna skulle man kanske prova att baka!

    Jag tror inte det var jordgubbarna eftersom magknipet började smått samma kväll (alltså i princip samma sekund ja åt jordgubbarna), magdropparna har slutat hjälpt :(. men kan ju kanske ha förvärrats av jordgubbarna, men han har haft såhär nu i en veckas tid, var bara nån dag det var bättre...