onsdag 18 maj 2011

Fänkålste - Dagens tips!

Inatt sov S bra. Så imorse gick vi upp när A skulle upp och de fick duscha tillsammans. S gillar verkligen att duscha :) Efter det åt vi frukost, trevligt att göra det ihop. Nu ligger vi åter i sängen och S sover. Jag ska nog gå upp och dricka mitt fänkålste.

Fick tipset av en i föräldragruppen jag är med i. Att fänkålste skulle hjälpa de små med smärtan i magen om de är gasiga eller tröga. Man kan dricka det själv och de ska genom bröstmjölken då hjälpa skrutten. Tjejen i min föräldragrupp gav sitt barn 1 tsk vid varje amningstillfälle och tyckte att barnet nu kunde släppa väder utan att ha så ont. Jag läste lite om fänkål och det stod att det kan öka produktionen av bröstmjölk. Något jag ville. Så nu har jag testat att dricka fänkålste varje dag. Sixten bajsar väldigt löst men det verkar inte så jobbigt för honom och ja nog känns det som jag har mer mjölk åt honom.. samt att min mage har rättat till sig. Ingen trög mammamage här inte. Wiho! Mer fänkål åt folket ;)

Fänkålste

5 dl vatten
1 tsk hel fänkål (sån man använder att baka med), krossa den lite i en mortel
1 tsk hel anis
1 tsk kummin (fast jag hoppade över kummin då jag inte tycker om det)

låt detta koka upp sen ska det stå och dra i 5-15 minuter. Sila bort fröna och drick.
Smakar lakrits och blir gott med en klick honung i.

4 kommentarer:

Viola Vamp sa...

Förstår Sixten, jag är själv rätt risig i kistan efter det där jordgubbsintaget, ha ha! :D

Gainomaxen är superbt god! Prova den! :)

Mmm, fänkål. Älskar´t tillsammans med fisk och potatis.

Kram

rosemarie sa...

Sicken glá liten fis:) Ge han en kram ifrån en farmor som längtar....

Pernilla sa...

go o glad:)

mamma sa...

Käre världen så go och gla man är. Massor av kramar från mormor till lilla godingen Sixten:)