torsdag 17 mars 2011

Solrosbröd

Idag kände jag för att baka bröd, fylla frysen med gott bröd. Ja det behövdes dessutom för nu var det bara några tekakor kvar där. Igår satte jag en fördeg på surdeg. Så det blev ett Levain Stureby ur boken Surdegsbröd av  Martin Johansson. Tror det blev rätt lyckat även fast jag inte hade vetesurdeg utan rågsurdeg. Har lite svårt att följa recept fullt ut. Gillar att ändra här o där.

Sen så hittade jag ett gammalt recept jag fått av min barndomsbästis Malin. Ett solrosbröd som verkade lätt att göra. Tyvärr hade jag inte rätt mjölsort hemma så även här modifierade jag receptet.
Detta är receptet som jag gjorde:
  • 1 paket jäst
  • 5 dl mjölk
  • 75 gram smör
  • 1 dl solrosfrön
  • ½ dl sirap
  • 1 tsk salt
  • 2 dl rågsikt
  • vetemjölspecial tills degen blev bra.
Smula jästen och häll över mjölken och smöret (som ska vara 37 grader). Sen är det bara o köra allt i en köksassistent ca 10 minuter och sen låta degen jäsa ca 40 minuter. Bakade ut frallor och mera fyrkanter. Låt det hela jäsa igen och sen gräddade jag på 200 grader ca 8 minuter.

I Malins recept ska man ha grahamnsmjöl istället för rågsikt så det ska jag testa nästa gång :)

2 kommentarer:

Catharina sa...

Mums vad gott. Jag älskar bröd med just solrosfrön och andra sorters skojsiga frön & nötter osv....

Maria @ Sixtens mor sa! sa...

Ja det är riktigt gott :)