tisdag 8 mars 2011

Semlor och solbullar

Japp idag är det väl ingen som missat att det är Fettisdagen då det som brukligt äts mängder av semlor. Men det är även min mormors namnsdag, så stort grattis till mormor Siv :) Vi firar ju även internationella kvinnodagen, vet ni att för 34 år sedan (1977, året då jag föddes) så antog FN en resolution som rekommenderar ett allmänt firande av en internationell kvinnodag. Är det ändå inte lite tragiskt att det ska behövas en spciell dag för detta? Sen är ju det här med jämställdhet en svår fråga. Finns ju många sätt att se det. Aja nu ska jag inte snöa in mig mer på detta. Det var ju semlor och solbullar jag skulle skriva om :) Jag har redan ätit några semlor i år så idag ska jag ta och fira att det är vårigt och soligt ute med en solbulle istället.

Solbulle :D
 Hur gör jag denna goda bulle då? Jo, det är bara att baka vanliga släta semmelbullar, innan man gräddar dem så sprutar man in vaniljkräm i mitten. När det sen är dax för att fika så tar man och penslar dem med lite smält smör och strör strösocker över. Sen njuter man av att fira solen och våren :D

Visar resultatet av dagens bakning senare!

Inga kommentarer: